BRUG FOR ØJNE UDEFRA?

Ny undersøgelse viser at brug af design rykker forretningen

En ny undersøgelse fra november 2018 lavet af DI og Dansk Design Center gennemført af Epinion via interviews med 802 virksomhedsledere viser, at virksomheder, der anvender design og designmetoder, oplever, at det styrker deres bundlinje og konkurrenceevne.
Undersøgelsen er vigtig for designbureauer og andre, der sælger designydelser til deres kunder, men også for andre typer af rådgivervirksomheder der kan opnå fordele ved i højere grad at indtænke designbrug i deres forretningsmodel.

Undersøgelsen viser blandt andet, at 50 pct. af virksomhederne vurderer, at design har fået stigende betydning for deres bundlinje de seneste fem år. Ligesom 64 pct. af virksomhederne forventer, at design vil blive et vigtigere konkurrenceparameter i fremtiden.
80 pct. af de virksomheder der anvende design har egen designafdeling, mens 67 pct. af virksomhederne, der anvender design, købte designydelser hos designbureauer.
73 pct. af virksomhederne angiver, at de i høj grad eller meget høj grad køber eksterne ydelser, når en opgave er så krævende, at den overstiger deres interne ressourcer. 56 pct. angiver, at de køber eksterne designydelser, fordi de har behov for at blive udfordret og få “øjne på udefra”.